پژوهش

تحقیق و بررسی کلام مولا و ارتباط آن با قرآن

پژوهش

تحقیق و بررسی کلام مولا و ارتباط آن با قرآن

۰۹۸۰

اگر ترس باعث میشود که یک مشت انسانهاى بینوا و ناتوان با حمایت از آورندگان ادیان برخیزند و اصول سازنده زندگى را بر جوامع تعلیم بدهند .

 

اگر ترس باعث میشود که حتى خود آقاى راسل تمدن و فرهنگ مسلمانان ( مردم ترسیده ) را بستاید .

 

1 . اگر ترس باعث میشود که عده اى با گرایش به اسلام برخیزند و انسان را به ارزش نهائى خود برسانند :

 

اِنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ اَوْ فَسادٍ فِى الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ الْنَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ اَحْیاها فَکَاَنَّما اَحْیاَ النَّاس جَمیعاً [ 1 ] ( بطور قطع ، هرکس که

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

1 . مجله هلال پاکستان شماره

 

12 . ص

[ 1 ] دو داستان کوچک در ارزش کار فقط بعنوان نمونه عملى در دین اسلام ، در اینجا میآوریم :

 

داستان یکم در کتاب وسائل الشیعه شیخ حر عاملى در باب جهاد چنین آمده است که : پیرمردى نابینا در حالیکه گدائى میکرد ، عبور مینمود . على ( ع ) این منظره رقت بار را دید ، پرسید این چه وضعى است ؟ گفتند : مردیست مسیحى على ( ع ) با حال پرخاش فرمود : این مرد در جوانى براى جامعه شما کار کرده است ، اکنون که پیرمرد شده از زندگى ممنوعش کردید از بیت المال براى او مقررى بدهید .

 

داستان دوم مربوط به ابوذر غفارى است که هنگامیکه در ربذه از دنیا میرفت و کسى جز همسرش با او نبود ، گفت : برو کنار جاده بایست ، به کاروانیانى که از آن جاده عبور میکنند ، بگو : بیایند و جنازه مرا دفن کنند . همسرم ، من از این دنیا فقط یک گوسفند دارم ، وقتى که آنان براى دفن من حاضر شدند ، بآنان بگو این گوسفند را ذبح نمایند و بخورند و براى من مجانى ( مفت ) کار نکنند . آیا ، ترس باعث بروز این عظمت انسانى گشته است ؟ [ 170 ] انسانى را بدون عنوان قصاص یا افساد در روى زمین بکشد ، چنانست که همه انسانها را کشته است و هر کس که یک انسان را احیاء نماید ، چنانست که همه انسانها را احیاء نموده است ) .

 

اگر ترس باعث میشود که یک مشت انسانهاى ترسیده ( مسلمانان ) در اواخر قرن دوم هجرى هشتاد دانشکده و کتابخانه اى داراى ششصد هزار مجلد کتاب در اسپانیا بوجود بیاورند و بقول کارشناسان تاریخ علوم ، علم را از سقوط حتمى نجات بدهند .

 

اگر ترس باعث میشود که اسلام نه تنها براى انسانها ، بلکه حتى براى حیوانات هم عالى ترین حقوق را بوجود بیاورد .

 

اگر ترس باعث میشود که از میان انسانهائى که توماس هابس معرفى میکند ، على بن ابیطالب و ابوذرها ساخته شوند .

 

اگر ترس باعث میشود که وحشى ترین اقوام تاریخ بنام مغول به سرزمین مردم ترسیده ( مسلمانان ) بریزند و آنان را پایمال کنند ، ولى تدریجاً خود آنان هویت انسانى را از اسلام پذیرفته و تمدن بوجود بیاورند .

 

اگر ترس باعث میشود که معظم ترین بیمارستانهاى دنیا در قرون وسطى مانند بیمارستان سلطان قلاوون در قاهره بوجود بیاید .

 

اگر ترس باعث میشود که کار چنان ارزش خود را دریابد که ارزش شناسان را در بهت فرو برد .

 

اگر ترس عامل آنهمه پیشرفت و سازندگى درباره انسان است ، ایکاش همه انسانها بترسند و همه جوامع از این ترس انسان ساز و جهان ساز برخوردار باشند .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد