-
[ بدون عنوان ]
پنجشنبه 24 تیرماه سال 1389 00:06
1 »الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِحَمْدِهِ ، وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ لِنَکُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاکِرِینَ ، وَ لِیَجْزِیَنَا عَلَى ذَلِکَ جَزَاءَ الُْمحْسِنِینَ «2»وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی حَبَانَا بِدِینِهِ ، وَ اخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ ، وَ سَبَّلَنَا فِی سُبُلِ إِحْسَانِهِ لِنَسْلُکَهَا بِمَنِّهِ...
-
۰۱۱۸۴
دوشنبه 6 اردیبهشتماه سال 1389 12:00
و منظور جدلبازان محو ساختن حق و واقعیت از دیدگاه خود و دیگران میباشد .
-
۰۱۰۵۱
شنبه 14 فروردینماه سال 1389 14:23
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 براى کسیکه شناخت مطلوب عبارتست از درک معلول با شناخت علت یا علل آن ، بدون تردید بایستى جنبه هاى گوناگون علت و رابطه آنرا با معلول در نظر بگیرد ، همچنین اگر شناخت مطلوب ، شناخت یقینى باشد ، قطعاً مقدمات آن بایستى یقین آور انتخاب شود . اگر شناخت مطلوب...
-
۰۱۰۰۱
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:40
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 آیا خاصیت اساسى زندگى دفاع از آن نیست ؟ آیا زور بازو ندارید ، یا فرمانده شما نمیداند طعم حیات چیست و شما را رهسپار میدان کارزار میکند ؟ من که نمیخواهم با کشیدن پوست یک دانه جو از دهان مورچه اى به زندگى آن لطمه وارد بسازم اگر چه همه دنیا را بمن بدهند...
-
۰۹۹۰
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:39
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 سخنان نغز و فصیح از زبانتان چنان بیرون میآید که اگر کسى که خود جدى ترین و راستگوترین فرد هم بوده باشد و شما را نشناسد ، چنان مسحور سخنانتان میگردد که درباره خود به شک و تردید میفتد آخر نه چنانست که انسان جدى و راستگو نمى تواند باور کند که سخنى فصیح...
-
۰۹۹۸
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:39
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 آیا براى پیکار در راه از بین بردن باطل ، بدنبال معاویه خواهید افتاد ؟ او که ضد حق و برپادارنده باطل است ، چگونه میتوانید زیر پرچم وى از حق دفاع کنید و باطل را از بین ببرید ؟ آیا عمرو بن العاص خودفروش را میخواهید که با تمام آگاهى و عمد و اختیار خود...
-
۰۹۹۷
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:39
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 آیات زیادى است که با اشکال مختلف وطن را در موقع ناهموارى براى زندگى بطور عموم و زندگى معتقدانه به ایده آل دینى بالخصوص ، قابل طرد و مهاجرت از آن را مطلوب معرفى میکند ، مانند : « اِنَّ الَّذینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظالِمى اَنْفُسِهِمْ ، قالُوا...
-
۰۹۹۶
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:38
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 از قبیل : « اِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اْللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِى اْلأَرْضِ فَساداً اَنْ یُقَتَّلوُا اَوْ یُصَلَّبُوا اَوْ تُقَطَّعَ اَیْدیهِمْ وَ اَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ اَوْ یُنْفَواْ مِنَ اْلأَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْىٌ فِى...
-
۰۹۹۵
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:37
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 مانند : « وَ اِذْ اَخَذْنا میثاقَکُمْ ْ لا تَسْفِکوُنَ دِمائَکُمْ وَ لا تُخْرِجُونَ اَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ » 1 . ( و موقعى که ما از شما پیمان گرفتیم که خون هاى یکدیگر را نریزید و یکدیگر را از وطن هاى خود بیرون نکنید ) . « لا یَنْهاکُمُ اللَّهُ...
-
۰۹۹۴
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:37
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 روشى که ما در مباحث مربوط به موضوع وطن و وطن دوستى بطور اختصار پیش گرفتیم ، ناشى از مشاهدات و تأملاتى است که همگان میتوانند آن را بپذیرند . میتوان گفت : اصول و ریشه هاى این روش در قرآن مجید بترتیب زیر آمده است : این اصول را ، ما با گروه بندى آیات...
-
۰۹۹۳
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:37
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 پاسخ این سئوال کاملا منفى است . کدامین وطن براى حیات آدمى از کالبد بدن او محبوب تر و ضرورى تر است ؟ با اینکه مى بینیم : این وطن باضافه اینکه دائماً در حال تبدیل و تحول است و بعلاوه اینکه حیات و روح آدمى در راه مقاصد خود این وطن را بهر گونه تلاش و...
-
۰۹۹۲
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:36
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 در علوم سیاسى و حقون مدنى و همچنین در تفسیر لغوى وطن اختلاف نظرى وجود دارد . بعضى از متفکرین علوم سیاسى معتقدند که وطن یک انسان عبارت از جایگاهى است که در آن زندگى مى کند . بعضى دیگر میگویند : براى صدق وطن کافى نیست که جایگاهى براى زندگى یک انسان...
-
۰۹۹۱
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:36
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 درباره ارزیابى وطن و شناخت هویت و مختصات آن ، مباحث فراوانى در کتابهاى سیاسى و اجتماعى و حقوقى مطرح شده است . ما مقدارى از آن مباحث را در مجلد هشتم از تفسیر و نقد و تحلیل مثنوى از ص 512 تا ص 524 آورده ایم . بدانجهت که ممکن است تفسیر و نقد و تحلیل در...
-
۰۹۹۰
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:36
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 بله ، چنانش بکوبم به گرزگران که پولاد کوبند آهنگران که پولاد کوبند آهنگران که پولاد کوبند آهنگران فردوسى بالاتر از این : گر فلک یک صبحدم با من گران دارد سرش شام بیرون میروم چون آفتاب از کشورش شام بیرون میروم چون آفتاب از کشورش شام بیرون میروم چون...
-
۰۹۸۹
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:35
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 با انبوهى گوشت و پوست و رگ و استخوان که جمعى متشکل از انسانها نیست ، چه سخن میتوان گفت ؟ آگاهى و هشیارى و تعقل جمعى در شما وجود ندارد ، زیرا بدنهایتان در کنار یکدیگر ولى ارواحتان پراکنده و هر یک دنبال خواسته هاى بى اساس خود را گرفته اید . من چه کسى...
-
۰۹۸۸
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:35
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 بنا به نقل ابن ابى الحدید : ابراهیم ثقفى در کتاب « الغارات » چنین میگوید : « غارتگرى ضحاک بن قیس پس از داستان حکمین ( ابو موسى اشعرى و عمرو بن عاص ) و پیش از جنگ نهروان بوده است . حادثه غارتگرى ضحاک چنین بوده است : هنگامیکه معاویه از آماده شدن امیر...
-
۰۹۸۷
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:34
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 این خطبه را پس از داستان حکمین ( ابو موسى اشعرى و عمرو بن عاص ) پس از آنکه ضحاک بن قیس ( از پیروان معاویه ) به کاروان حج تاخته و آن را غارت نمود ، ایراد نموده است 1 . و در این خطبه به آنچه که در اطراف قلمرو زمامدارى امیر المؤمنین روى میداده است ،...
-
۰۹۸۶
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:34
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 این خطبه را پس از داستان حکمین ( ابو موسى اشعرى و عمرو بن عاص ) پس از آنکه ضحاک بن قیس ( از پیروان معاویه ) به کاروان حج تاخته و آن را غارت نمود ، ایراد نموده است 1 . و در این خطبه به آنچه که در اطراف قلمرو زمامدارى امیر المؤمنین روى میداده است ،...
-
۰۹۸۵
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:33
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 بعد غارة الضحاک بن قیس صاحب معاویة على الحاجّ بعد قصة الحکمین 1 . و فیها یستنهض أصحابه لما حدث فی الأطراف 2 . أیّها النّاس ، المجتمعة أبدانهم ، المختلفة أهواؤهم ، 3 . کلامکم یوهی الصّمّ الصّلاب 4 . و فعلکم یطمع فیکم الأعداء 5 . تقولون فی المجالس :...
-
۰۹۸۴
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:33
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 زندگى معمولى اکثریت قریب به اتفاق ما انسانها در جهان هستى ، همانند زندگى شخص خواب آلوده اى در گوشه اى از کارگاه بسیار بسیار معظم است که بخواهد در آنجا در خواب عمیق فرورود بدانجهت که کارگاه مفروض با گردیدن اجزاء ماشینى خود و کارکنان آن با رفت و آمد و...
-
۰۹۸۳
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:32
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 حق بیک معنى نظم بنیادین انسانى در دو قلمرو فرد و اجتماع است . برهم زدن این نظم بنیادین با فریفتن خود با اینکه امکان زندگى کردن در اشکال دیگر نیز وجود دارد نه ضررى به حق وارد میآورد و نه باطل را عامل نظم بنیادین میسازد . حق ، همیشه حق بوده و حق خواهد...
-
۰۹۸۲
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:31
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 اجزاء عالم هستى بیکران چنان بى سروصدا و خاموش بکار خود مشغولند که ما در خواب رفتگان گهواره طبیعت چنین مى پنداریم که همه کاینات این جهان سترگ بخواب عمیق فرو رفته اند . همه ما دیده ایم که وقتى شخص یا اشخاصى در پیرامون ما بخواب فرو روند ، تدریجاً ما را...
-
۰۹۸۱
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:31
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 آیات قرآنى با بیانات گوناگون گرایش به خدا را به انگیزگى ترس و اضطراب ، توبیخ و محکوم مینماید . بعنوان نمونه : [ 171 ] 1 . وَ اِذا مَسَّ الأِنْسانَ الْضُرُّ دَعانا لِجَنْبِهِ اَوْ قاعِداً اَوْ قائماً فَلَمَّا کَشَفْنا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ کَاَنْ لَمْ...
-
۰۹۸۰
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:30
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 اگر ترس باعث میشود که یک مشت انسانهاى بینوا و ناتوان با حمایت از آورندگان ادیان برخیزند و اصول سازنده زندگى را بر جوامع تعلیم بدهند . اگر ترس باعث میشود که حتى خود آقاى راسل تمدن و فرهنگ مسلمانان ( مردم ترسیده ) را بستاید . 1 . اگر ترس باعث میشود که...
-
۰۹۷۹
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:30
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 چنانکه در کتاب « توضیح و بررسى مصاحبه برتراندراسل وایت » گفته شده است : ترس یک پدیده روانى مشخصى است که علائم و آثار فیزیولوژیک خاصى را در بدن نمودار میسازد که در مباحث روانى مطرح و بررسى میشوند و ترس را میتوان به این نحو توضیح داد که در هنگام یقین...
-
۰۹۷۸
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:29
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 وقتى که از راسل مى پرسند : « علت اینکه در طى قرون ، بشر آنچنانکه پیدا است ، خواستار مذهب بوده است ، چیست ؟ » چنین پاسخ میدهد « من اصولا فکر میکنم که علت این خواستارى ترس بوده است ، چون بشر خود [ 165 ] را تا حدى ناتوان مى بیند و سه عامل است که موجبات...
-
۰۹۷۷
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:28
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 در آنهنگام که آدمى در خوشى ها و لذایذ غوطه ور است ، توجهى به عظمت تعهد و تکلیف و وابستگى به خدا و محاسبه اعمالى که انجام میدهد ، ندارد . گوئى در موقع اشتغال سطوح روان آدمى با خوشى ها و لذایذ ، تفکر و تعقل از کار میفتد و گمان میبرد آنچه که « باید...
-
۰۹۷۶
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:28
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 درباره پدیده آرزو ، انسان شناسان و اخلاقیون مطالب قابل توجه فراوانى گفته اند . آنچه که به محتویات جملات امیر المؤمنین علیه السلام در این خطبه مربوط است . اینست که این زندگانى طبیعى که هر کسى چند روزى کم و بیش از آن برخوردار است ، مانند آن دریا است...
-
۰۹۷۵
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:27
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 4 . فانّ الدّنیا ادبرت و اذنت بوداع و انّ الآخرة قد اقبلت و اشرفت [ اشرقت ] باطّلاع ( دنیا پشت گردانده و اعلام وداع مینماید و آخرت روى آورده و اشراف آگاهانه دارد ) میتابد هر لحظه اى از زمان که از آینده میرسد و بگذشته میخزد دنیا گامى از ما دور مى شود...
-
۰۹۷۴
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 23:26
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 این خطبه فصلى از خطبه ایست که با این جمله آغاز میشود : « ستایش مر خداى را که یأس بر رحمتش راه ندارد » در این خطبه یازده هشدار وجود دارد 1 . پس از ستایش خداوندى ، دنیا پشت گردانده 2 . و اعلام وداع مینماید 3 . آخرت روى آورده و اشراف آگاهانه دارد . 4 ....