پژوهش

تحقیق و بررسی کلام مولا و ارتباط آن با قرآن

پژوهش

تحقیق و بررسی کلام مولا و ارتباط آن با قرآن

ن۵۵

ترجمه نامه 55 (نامه به معاویه که در سال 37 هجرى پیش از نبرد صفین نوشته شد)

اندرز دادن به دشمن

پس از یاد خدا و درود همانا خداوند سبحان دنیا را براى آخرت قرار داده، و مردم را در دنیا به آزمایش گذاشت، تا روشن شود کدام یک نیکوکارتر است. ما را براى دنیا نیافریده‏اند، و تنها براى دنیا به تلاش فرمان داده نشدیم، به دنیا آمدیم تا در آن آزمایش گردیم.  و همانا خداوند مرا به تو، و تو را با من آزمود، و یکى از ما را بر دیگرى حجّت قرار داد.  تو با تفسیر دروغین قرآن به دنیا روى آوردى، و چیزى از من درخواست مى‏کنى که دست و زبانم هرگز به آن نیالود (قتل عثمان). تو و مردم شام، آن دروغ را ساختید و به من تهمت زدید تا آگاهان شما مردم ناآگاه را، و ایستادگان شما زمینگیر شدگان را بر ضدّ من تحریک کنند.  معاویه از خدا بترس، و با شیطانى که مهار تو را مى‏کشد، مبارزه کن، و به سوى آخرت که راه من و تو است باز گرد، و بترس از خدا که به زودى با بلایى کوبنده ریشه‏ات را بر کند،  و نسل تو را بر اندازد. همانا براى تو به خدا سوگند مى‏خورم، سوگندى که بر آن وفا دارم،  اگر روزگار من و تو را در یک جا گرد آورد، هم‏چنان بر سر راه تو خواهم ماند: «تا خدا میان ما داورى کند و او بهترین داوران است»

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد