-
۰۹۶۰
پنجشنبه 12 فروردینماه سال 1389 22:39
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 در آنهنگام که قدرتمند در میدان نبرد در سراشیبى سقوط قرار میگیرد ، فلسفه او به چه صورت در میآید ؟ معلوم است که فلسفه او از زیربناى « قدرت واجب الاحترام است » تغییر یافته ، بر مبناى « حیات و جان آدمى واجب الاحترام است استوار میگردد و هرگز پیش از تمام...
-
۰۹۲۷
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:22
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 آیا من در دعوتم کوتاهى کردم ؟ آیا تنها در لحظات هیجان احساسات شما را براى جهاد تحریک نمودم ؟ آیا خودم در کاخهاى با شکوه و مجلل نشسته و غوطه ور در رفاه و کامروائى ها شما را به میدان جنگ فرستادم ؟ آیا جانهاى شما را وسیله کامجوئى و مقام و سلطه جوئى خود...
-
۰۹۲۶
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:16
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 آن فرد و جامعه ایکه از عدالت برخویشتن که عبارتست از تکاپو در نجات دادن « حیات معقول » خود از دستبرد عوامل مزاحم طبیعت و درندگان انسان نما ، امتناع میورزد ، چگونه میتوان توقع داشت که عدالت و انصاف دیگران شامل حال او گردد ؟ همواره حق و عدالت در جوامع...
-
۰۹۲۵
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:16
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 این هم یک نتیجه کاملا بدیهى است که اعراض از تکاپو و جهاد در دنبال خود میآورد . [ 36 ] این نتیجه عبارتست از شکست در برابر حق ، زیرا چه حقى بالاتر از حق حیات که خداوند به عهده او گذاشته است ؟ این یک شکست بنیادین است که شکستهاى بیشمارى را در پى دارد ....
-
۰۹۲۴
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:16
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 این یکى از نتایج تباه کننده حیات وابسته است که از احساس جریان ضعیف حیات از یکطرف و از احتمال خشکیدن آن از منبع به وسیله عوامل مزاحم طبیعت و درندگان خونخوار از طرف دیگر و در آمیختن آب حیات با گل و خس و خاشاک و لجن هاى خواسته هاى دیگران ، ناشى میگردد...
-
۰۹۲۳
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:15
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 اعراض از تلاش و تکاپو براى حیات ، چنانکه گفتیم : زندگى را از استناد به انسان زنده سلب میکند ، در اینصورت زندگى مانند چراغ فتیله اى مى شود که آدمى در دست خود گرفته است و روشنائى آن را درک مى کند ، ولى کسى که نفت در نفتدان آن چراغ میریزد ، او نیست...
-
۰۹۲۲
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:15
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 زیرا کسى که براى حیات خود تلاش نمیکند ، و از طرف دیگر آن حیات را مى خواهد ، مجبور است که حیات [ 32 ] خود را با گدائى و ذلت از دیگران بگیرد . و بگوید : من هم حیات را میخواهم به من رحم کنید ، من قدرت حرکت ندارم ، من توانائى زیستن مستند به خود ندارم ،...
-
۰۹۲۱
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:15
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 بدانجهت که تکاپوى جدى براى استخراج حیات از طبیعت و گرفتن حق حیات از انسان نماهاى ضد بشریت ، مانند تنفس از هوا براى ادامه زندگى ضرورت دارد ، مسامحه و بى اعتنائى درباره این تکاپو که جهاد نامیده میشود ، نتایج زیر را در بردارد :
-
۰۹۲۰
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:14
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 چه چیز ؟ انسان ؟ بلى انسان . مگر انسان هم مزاحم حیات انسانى دیگر است ؟ بلى متأسفانه . و جهاد و تلاشى که براى رفع و دفع شر این موجود لازم است به قدرت عضلانى و فکرى بیشترى نیازمند است . عمق و گسترش و تعداد اسباب دشمنى انسان با انسان دیگر ، بقدرى زیاد...
-
۰۹۱۹
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:14
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 باضافه احتیاج موجودیت آدمى در ادامه زندگى به جبران ضایعه هاى بدنى و استهلاک تدریجى اجزاى آن . براى مقاومت در مقابل عوامل و نیروهاى مزاحم طبیعت و همچنین براى نگهدارى کالبد مادى از ضایع شدن و تهیه وسائل خوراک و پوشاک و مسکن ، یک جهاد مستمر لازم است که...
-
۰۹۱۸
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:14
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 دو عامل اساسى همواره در کمین آسیب زدن و مختل نمودن حیات آدمیان نشسته ، در انتظار فرصت اند :
-
۰۹۱۷
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:13
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 آیات قرآنى این پویندگان از جان گذشته و این قهرمانان به آزادى رسیده را در عالى ترین حد تعظیم و تمجید نموده ، آنانرا زنده هاى جاوید و در ردیف پیامبران معرفى نموده است . نمونه اى از آیات مربوط به این عاشقان تعهد برین را متذکر میشویم : 1 . فَاُولئِکَ...
-
۰۹۱۶
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:13
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 براى اثبات اینکه اگر آدمى از طوفان عشق مثبت که همه اصول و پدیده هاى خودخواهى و لذت پرستى را درهم میریزد ، عبور ننماید ، بمقام والاى شهادت نمیرسد ، چند سطرى را در سرگذشت غم انگیز و شرم آور کلمه ورشکست شده عشق مینویسم : کلمه عشق هم مانند کلمه عدالت و...
-
۰۹۱۵
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:13
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 حال برمیگردیم به توضیح آن هدفى که حیات شهید وسیله اى براى وصول به آن میباشد . ما در این مبحث به بررسى انگیزه هاى متنوع و شخصیت پیشتاز کاروان شهدا ، یعنى حسین بن على علیه السلام مى پردازیم . گفتیم که معناى شهادت عبارتست از دست برداشتن از جان خود که...
-
۰۹۱۴
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:12
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 در حالیکه تن به شهادت داده ، باکى از پایان یافتن زندگى در راه هدف اعلائى که انتخاب کرده است ، ندارد . در این مرحله انسانى که رو به شهادت میرود ، ممکن است طوفانى در وضع روانى او به وجود بیاید ، سپاهى از مفاهیم گوناگون از زندگى و مرگ و مختصات زندگى در...
-
۰۹۱۳
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:12
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 در این مرحله شخصیت شهید مانند هر انسانى دیگر ، هدف هایى را براى خود انتخاب و در راه وصول به آنها تلاش مینماید . لذایذى دارد و آلامى ، پیروزیهائى دارد و شکست هائى ، و بطور خلاصه انسانى است زنده و در راه ادامه زندگى هرگونه شرایط مناسب را میجوید و با...
-
۰۹۱۲
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:12
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 براى هر شهیدى میتوان سه مرحله را تصور نمود :
-
۰۹۱۱
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:11
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 شخصیت شهید بدانجهت که یک موجود جاندار است ، داراى حیاتى است که بقول بعضى از زیست شناسان ( اوپارین ) هفت میلیون چرا ؟ در آن وجود دارد ، یعنى حیات پدیده ایست که براى شناخت حقیقى آن هفت میلیون مسئله باید مطرح و پاسخ داده شود . از طرف دیگر شخصیت شهید...
-
۰۹۰۹
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:11
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 اگر ما بخواهیم انواعى از رویدادهاى بزرگى را که بوسیله افراد بشر در تاریخ بروز میکنند و در سطرهاى درخشان آن ثبت میشوند ، مشخص نموده آنها را ارزیابى نمائیم ، هیچیک از آنها نمیتواند با اهمیت و عظمت شهادت برابرى کند . ما هریک از تعریف هاى زیر را براى...
-
۰۹۰۸
چهارشنبه 11 فروردینماه سال 1389 00:10
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 آنان که ره عشق گزیدند همه در معرکه دو کون فتح از عشق است هر چند سپاه او شهیدند همه در کوى حقیقت آرمیدند همه هر چند سپاه او شهیدند همه هر چند سپاه او شهیدند همه 1 . منسوب به صدر المتألهین
-
۰۸۸۸
دوشنبه 9 فروردینماه سال 1389 21:43
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 براى توضیح بیشتر درباره تفاوت میان آزادى محض و آزادى معقول ، سه موضوع را باید از یکدیگر تفکیک کنیم . این سه موضوع عبارتند از : 1 رهائى 2 آزادى 3 اختیار رهائى عبارت است از برداشته شدن زنجیر و قید و بندى که به دست و پاى آدمى پیچیده و از حرکت و فعالیت...
-
۰۵۶۰
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 14:10
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 ما موضوع مالکیت از دیدگاه امیر المؤمنین علیه السلام را در داستان ابوذر ( 1 ) شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ج 1 ص 268 و شرح نهج البلاغه ابن میثم ج 1 ص 227 با اندک تفاوت . [ 175 ] غفارى مطرح خواهیم کرد . در این مبحث تنها سرگذشت بیت المال اجتماع...
-
۰۵۵۹
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 14:10
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 1 و اللّه لو وجدته قد تزوّج به النّساء و ملک به الأماء لرددته ( سوگند به خدا ، اگر آن املاک را پیدا کنم به مسلمانان برمى گردانم اگر چه مهریه زنان قرار گرفته باشد و کنیزها با آن ها خریدارى شده باشد . ) این جملات جزئى از خطبه اى است که کلبى از ابن...
-
۰۵۵۸
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 14:09
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 سوگند به خدا ، اگر آن املاک را پیدا کنم به مسلمانان برمى گردانم 1 . اگر چه مهریه زنان قرار گرفته یا کنیزها با آن خریدارى شده باشد 2 . زیرا گشایش کارهاى اجتماع در عدالت است 3 و کسى که عدالت براى او تنگى ایجاد کند ، ستم براى او تنگناتر خواهد بود 4 . [...
-
۰۵۵۷
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 14:09
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 و اللّه لو وجدته قد تزوّج به النّساء ، و ملک به الإماء ، لرددته 1 . فإنّ فی العدل سعة 2 . و من ضاق علیه العدل ، فالجور علیه أضیق 3
-
۰۵۵۶
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 14:08
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 أرضکم قریبة من الماء ، بعیدة من السّماء 1 . خفّت عقولکم ، و سفهت حلومکم 2 . فأنتم غرض لنابل 3 . و أکلة لآکل 4 . و فریسة لصائل با ملاحظه تفسیرى که در جملات خطبه سیزدهم بیان شده است . این خطبه چهاردهم نیز توضیح داده شده است . [ 173 ]
-
۰۵۵۵
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 14:08
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 وطن که آشیانه اصلى آدمى است ، جایگاهى است بس محبوب ، آوارگى از وطن یکى از عذابهاى سخت است که گاهى تا سر حد عدم امکان تحمل مى رسد . در تفسیر و نقد و تحلیل مثنوى موضوع وطن مشروحا بررسى شده است . به مجلد پانزدهم که راهنماى موضوعات است مراجعه نمایید و...
-
۰۵۵۴
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 14:07
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 وطن که آشیانه اصلى آدمى است ، جایگاهى است بس محبوب ، آوارگى از وطن یکى از عذابهاى سخت است که گاهى تا سر حد عدم امکان تحمل مى رسد . در تفسیر و نقد و تحلیل مثنوى موضوع وطن مشروحا بررسى شده است . به مجلد پانزدهم که راهنماى موضوعات است مراجعه نمایید و...
-
۰۵۵۳
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 14:07
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 در مجموع این خطبه چند مسئله بسیار مهم گوشزد شده است : مسئله یکم توضیحى در پستى و تباهى بر پا دارندگان جنگ جمل که در دو جمله بیان شده است : لشکریان زن ، پیروان شتر . مسئله دوم غیب گوئى امیر المؤمنین علیه السلام : کأنّى بمسجدکم کجؤجؤ سفینة قد بعث...
-
۰۵۵۲
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 14:06
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 جنگ جمل یکى از حوادث خونین تاریخ است که پیشتازان برپا کننده آن ، سه نفرند : عایشه یکى از زن هاى پیامبر اکرم ( ص ) ، طلحه و زبیر . محققان تاریخ اسلام درباره تعیین عامل شماره یک از این سه نفر اختلاف نظر دارند ، بعضى مى گویند : تحریک کننده اصلى آن دو...