-
۰۵۲۱
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:51
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 در تفسیر عمومى خطبه هاى پیشین پیمان و بیعت مکرّر « طلحه » و « زبیر » را دیدیم که با ظاهر سازى امکان پذیر نیست . در این مورد داستان دیگرى را درباره « زبیر » از ابن ابى الحدید یادآور مى شویم ، او مى گوید : على علیه السلام در همان روز که زبیر با او...
-
۰۵۲۰
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:50
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 1 یزعم انّه قد بایع بیده و لم یبایع بقلبه ( زبیر گمان مى کند با دستش بیعت نموده ، با قلبش بیعت نکرده است ) .
-
۰۵۱۹
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:50
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 در این خطبه على ( ع ) اشاره به ادعاى پوچ زبیر نموده و او را براى بازگشت به بیعتى که با وى نموده است ، دعوت مى کند . ( زبیر گمان مى کند با دستش بیعت نموده ، با قلبش بیعت نکرده است 1 . او با این انکار ادّعاى امر پنهانى مى نماید 2 . او باید براى این...
-
۰۵۱۸
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:50
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 فی حال اقتضت ذلک و یدعوه للدخول فی البیعة ثانیة یزعم أنّه قد بایع بیده ، و لم یبایع بقلبه 1 . فقد أقرّ بالبیعة ، و ادّعى الولیجة 2 . فلیأت علیها بأمر یعرف 3 . و إلاّ فلیدخل فیما خرج منه 4 .
-
۰۵۱۷
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:49
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 دیروز انسان هایى بودند که مختصات انسانیت در وجود آنان فعالیت میکرد . راه مى رفتند و دست دیگران را هم براى سلوک در مسیر کمال مى گرفتند ، تدریجا آن مختصات را از دست دادند ، امروز رو به قهقرا مى روند و سدّ راه رهگذران کمال شده اند . راه راست مى رفتند و...
-
۰۵۱۶
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:49
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 دیروز انسان هایى بودند که مختصات انسانیت در وجود آنان فعالیت میکرد . راه مى رفتند و دست دیگران را هم براى سلوک در مسیر کمال مى گرفتند ، تدریجا آن مختصات را از دست دادند ، امروز رو به قهقرا مى روند و سدّ راه رهگذران کمال شده اند . راه راست مى رفتند و...
-
۰۵۱۵
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:49
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 آن سینه آدمى که جایگاه دل است و دل آدمى که جایگاه تجلى انوار الهى است و انوار الهى که از خورشید عظمت خداوندى تشعشع مى کند ، با پیروى از شیطان مبدل به قفسه و آشیانه دائمى شیطان مى گردد . معناى قفسه شیطان بودن آن نیست که واقعا یک موجود فیزیکى در سینه...
-
۰۵۱۴
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:48
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 درست است که کار شیطان اغوا و فریب دادن اولاد آدم است ، ولى فعالیت او از آراستن خطاها و گناهان تجاوز نمى کند . این موجود پلید هرگز مانند یک عامل جبرى مردم را به بدبختى و سقوط نمى کشاند . و چنانکه در قرآن مجید آمده است ، کار او وعده هاى دروغین و...
-
۰۵۱۳
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:48
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 1 . 2 اتّخذوا الشّیطان لامرهم ملاکا و اتّخذهم له اشراکا ( مردمى هستند که شیطان را تکیه گاه شئون حیاتى خود قرار دادند و شیطان هم آنان را در پلیدى ها و فریبکارى ها شرکاى خود نمود ) .
-
۰۵۱۲
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:48
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 در این خطبه پیروان شیطان را سرزنش مینماید ( مردمى هستند که شیطان را تکیه گاه شئون زندگى خود قرار دادند 1 . و شیطان هم آنان را در پلیدى و فریبندگى شرکاى خود نمود . 2 این موجود پلید در درون سینه هاى آنان تخم گذارد و جوجه درآورد 3 و حرکت کرد و تدریجا...
-
۰۵۱۱
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:46
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 اتّخذوا الشّیطان لأمرهم ملاکا 1 . و اتّخذهم له أشراکا 2 . فباض و فرّخ فی صدورهم 3 . و دبّ و درج فی حجورهم 4 . فنظر بأعینهم ، و نطق بألسنتهم 5 . فرکب بهم الزّلل 6 . و زیّن لهم الخطل 7 . فعل من قد شرکه الشّیطان فی سلطانه 8 . و نطق بالباطل على لسانه 9
-
۰۵۱۰
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:46
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 ممکن است دلیل تکرار و تأکید امیر المؤمنین ( ع ) درباره حق خود ، روشن نباشد ، لذا مجبوریم که مسئله را تحت بررسى قرار داده دلیل آن را متذکر شویم : مسئله اینست که سخنان امیر المؤمنین ( ع ) در موارد فراوان و اعتقاد اولى مهاجرین و [ 129 ] انصار که بگفته...
-
۰۵۰۹
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:46
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 ممکن است دلیل تکرار و تأکید امیر المؤمنین ( ع ) درباره حق خود ، روشن نباشد ، لذا مجبوریم که مسئله را تحت بررسى قرار داده دلیل آن را متذکر شویم : مسئله اینست که سخنان امیر المؤمنین ( ع ) در موارد فراوان و اعتقاد اولى مهاجرین و [ 129 ] انصار که بگفته...
-
۰۵۰۸
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:45
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 اگر ریاضیدانى پیدا شود که بتواند اثبات کند که 2 2 مساوى 1 میباشد [ 127 ] اگر فیلسوفى بتواند این مطلب را ثابت کند که معلول پیش از علت بوجود مى آید اگر منطق دانى را دیدید که توانست امکان اجتماع نقیضین را به ثبوت برساند اگر روانشناسى روانکاو موفق شود...
-
۰۵۰۷
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:45
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 یکبار دیگر با دقت کامل در طبیعت انعطاف پذیر بشرى بیندیشیم ، انعطاف این طبیعت شگفت انگیز تا سر حد تناقض کشیده مى شود : اسکنجبین صفرایش را مى افزاید ، روغن بادام شکمش را قبض مى کند از 2 2 عدد 1 را حاصل مى دارد روشنایى ها را مزاحم بینایى اش مى انگارد...
-
۰۵۰۶
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:44
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 1 . 2 . 3 . 4 و اللّه لا اکون کالضّبع تنام على طول اللدّم حتّى یصل الیها طالبها و یختلها راصدها ( سوگند به خدا ، من مانند کفتار نخواهم بود که در طول هشدارها بخوابد ، تا جوینده اش پیدایش کند و صیادش او را بفریبد و بدامش اندازد ) [ 1 ] .
-
۵۰۵
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:43
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 این سخنان را امیر المؤمنین ( ع ) در موقعى فرموده است که به آنحضرت گفتند که طلحه و زبیر را تعقیب ننماید . در این سخنان توضیحى درباره صفت خود میدهد که فریب فریبکاران نمیخورد . سوگند به خدا ، من مانند کفتار [ آن حیوان احمق ] نخواهم بود 1 که در طول بروز...
-
۰۵۰۴
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:42
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 و فیه یبین عن صفته بأنه علیه السلام لا یخدع و اللّه لا أکون کالضّبع 1 : تنام على طول اللّدم 2 . حتّى یصل إلیها طالبها 3 . و یختلها راصدها 4 . و لکنّی أضرب بالمقبل إلى الحقّ المدبر عنه ، و بالسّامع المطیع العاصی المریب أبدا ، حتّى یأتی علیّ یومی 5 ....
-
۰۵۰۳
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:42
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 اگر سخنى بگویم ، همه گفتنى هایم نیست ، اگر سکوت کنم ، رازها و فریادها در اقیانوس درونم مى شورند و موج زنان رهسپار دیار اسرار مى گردند : با لب دمساز خود گر جفتمى همچو نى من گفتنى ها گفتمى همچو نى من گفتنى ها گفتمى همچو نى من گفتنى ها گفتمى ولى مگر مى...
-
۰۵۰۲
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:42
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 اگر سخنى بگویم ، همه گفتنى هایم نیست ، اگر سکوت کنم ، رازها و فریادها در اقیانوس درونم مى شورند و موج زنان رهسپار دیار اسرار مى گردند : با لب دمساز خود گر جفتمى همچو نى من گفتنى ها گفتمى همچو نى من گفتنى ها گفتمى همچو نى من گفتنى ها گفتمى ولى مگر مى...
-
۰۵۰۱
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:41
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 انس و الفتى که على بن ابیطالب ( ع ) با مرگ دارد ، نه بجهت شکست خوردن او در قلمرو حیات طبیعى است و نه معلول « از خود بیگانگى » ، نه براى شتاب در راه وصول به بهشت است که خود گفته بود : من خدا را نه براى طمع بهشت عبادت مى کنم و نه براى ترس از دوزخ ،...
-
۰۵۰۰
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:41
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 بیایید اندکى در واقعیت بسیار گسترده حیات بیندیشیم و از آن مفهوم معمولى که مردم در گفتارها و اندیشه هاى خود درباره حیات مى فهمند بالاتر برویم . ما بدون اینکه این مسئله را در اصطلاحات مبهم و پر پیچ و خم و کلى گوئى هاى حرفه اى غوطه ور بسازیم ، لازم مى...
-
۰۴۹۹
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:41
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 آنانکه مقام و ریاست را عالى ترین هدف زندگى مى دانند ، با هر سخن و اندیشه و رفتارى روبرو شوند ، با آن هدفى که در نظر گرفته اند ، آنها را تفسیر و توجیه مى کنند ، آنانکه خود زندگى و فرار از مرگ را هدف تلقى کرده اند ، هر موضوعى را به بینند خواهند گفت :...
-
۰۴۹۸
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:40
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 باغبانى که در اول بهار سبد را برداشته براى چیدن میوه سیب که پس از شش ماه مثلا خواهد رسید ، بباغ میرود آگاهى هاى مربوط به سیب و فصل رسیدن آن ، یا او را [ 115 ] از راه برمیگرداند ، و یا سبد خود را با سیب هاى خیالى پر میکند ، و یا خنده عقلا او را به...
-
۰۴۹۷
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:39
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 مطرب عشق این زند وقت سماع بندگى بند و خداوندى صداع بندگى بند و خداوندى صداع بندگى بند و خداوندى صداع مولوى تاکنون علت این مسئله روشن نشده است ، که چرا صاحبنظران و روشنفکران جوامع انسانى درباره توبیخ و ممنوعیت بردگى سخن ها گفته ، داد و فریادها براه...
-
۰۴۹۶
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:39
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 اکنون موقع آن فرا رسیده است که براى پیدا کردن با ارزش ترین و پایدار ترین و پیروزترین قدرت ها در نظر امیر المؤمنین ( ع ) بیندیشیم این سئوالات را دقت فرمایید : آیا آرمانى ترین قدرتها ( با ارزشترین و پایدارترین و پیروزترین قدرتها ) تنها بوجود آوردن...
-
۰۴۹۵
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:38
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 خود پدیده قدرت که در دو قلمرو انسان و طبیعت گسترده است ، حقیقتى است ناآگاه ، از قدرت یک باد ناچیز که تنها مى تواند برگ کوچکى را بحرکت درآورد گرفته ، تا انرژى هاى کلان اتمى ، و از زور بازوى یک روستا بچه که مى تواند دو بسته گندم را بدرود و روى دوشش...
-
۰۴۳۴
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:38
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 هیچ وسیله اى براى تشخیص قدرت ، بهتر از تجربه و بررسى موجودیت خود انسان و شناخت احتیاجاتى که برطرف کردن آنها بوسیله قدرت امکان پذیر میباشد ، وجود ندارد . روش هاى قیاسى که متّکى به اصول پیش ساخته باشند ، مانند تکیه بر خیال و آرزو درباره قدرت ، به...
-
۰۴۹۳
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:37
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 تکلیف نمودن انسان به ما فوق قدرت از هر مقامى که باشد ، موافق منطق اصول انسانى نیست . این قانون عمومى ملل و اقوام در همه شئون بشرى است ، مخالف این قانون همان سفسطه بازانند [ 2 ] که زیر و رو کردن واقعیات و شعبده بازى در معارف بدیهى ، ( 1 ) منظور ما از...
-
۰۴۹۲
پنجشنبه 5 فروردینماه سال 1389 13:36
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 این خطبه را بنا به گفته بعضى از شارحین نهج البلاغه ، پس از خلافت ابى بکر ایراد فرموده است داستان این خطبه چنین بوده است که هنگامى که در سقیفه بنى ساعده براى ابو بکر بیعت گرفته شد ، ابو سفیان بن حرب فرصتى پیدا کرد که براى بر پا کردن جنگ و پیکار در...